ASSEMBLAGE 23
"CONTEMPT"
Gash
1999
La mayoría de las veces cuando nos recomiendan
música, no nos garantizan que el interés vaya a ser el mismo de quien nos lo
aconseja. En cambio a veces si conseguimos nuestro proposito (sobretodo cuando esto
sucede me siento eternamente feliz, tanto cuando recomiendo que cuando me
recomiendan a mi), por lo que así es como llegué a conocer Assemblage 23, por
una recomendación de lo mas fortuita de un tiempo y un lugar ya olvidados para
mi. Es un proyecto de darkwave por Tom Shear, un multiinstrumentista y
visionario Estadounidense. Para un ávido fan de la música oscura como yo, lo de
Shear no resultó ser aguas de amistad con el sonido futurista, ligeramente
tiene un sonido cyberpunk que me rechina bastante, pero tiene esa sensación de
agobio y densidad en el ambiente que me parece increible. En general se puede
decir que esto suena y se siente como una mejoria a los Deine Lakaien, aunque
esta afirmación seguramente pueda llevarme a ser lapidado por los seguidores
mas aférrimos del darkwave clásico. Delicadamente inquietantes,
post-apocalípticos y absorbentes, la música posee cualidades ambientales que
conmueven el pop.
Hoy voy a hablar sobre el álbum que debutaron
Assemblage 23. Lanzado en 1999, y seguido de otros cinco discos desde entonces,
sin duda era algo nuevo en ese momento. El punto fuerte del álbum es que no se
siente en modo alguno retro aunque hayan pasado ya pasado catorce años (o tal
vez es sólo que las ideas del futurismo no han cambiado tanto en todos estos
años). "Contempt" es la banda sonora perfecta para leer tus libros
favoritos de Edgar Allan Poe o Howard Phillips Lovecraft, es lo suficientemente
intrigante para mantener el interés pero no absorbe lo suficiente para alejarte
del enfoque de tu atención en la que estés. Pero vamos a hablar de la
música.
Por un lado, es más monótono que todos sus otros
discos que mas adelante sacarian, su atmósfera y la sensación de desolación se
apodera de todo, a veces es interrumpido por los más delicados sonidos de
felicidad narcotizados desde el purgatorio. Las voces encajan muy bien con la
música, siendo baja y apática, con un tono clásico y delicado, al igual que la
banda Deine Lakaien. La instrumentación es puramente electrónica. Aquí todo se
nota artificial, mostrando considerables influencias industriales, e incluso en
un grado superior. Algunas canciones son más pegadizas que otras, sobre todo el
himno que abre el álbum y de sobra la mejor canción "Anthem". Las
otras pistas son bastante repetitivas por asi decirlo, así que no es de mucha
utilidad tratar de describir en detalle todas. Pero no es lo mismo una canción
que escuchar todo el disco completo del tirón. Esta vez cada canción destaca
por su cuenta en menor medida (tanto como que se puede decir de un disco de
música ambient), en cambio al menos, la escucha no se convierte en una tarea
dura después de tres o menos temas. Otra ventaja agradable son las tres
remezclas de varios DJs que concluyen el álbum, no se sienten fuera de lugar en
ningún momento, sin embargo, proporcionan una ligera variación y un cambio de
la experiencia. La monotonía general del álbum puede ser perjudicial desde el
factor del placer, especialmente si no estás acostumbrado en ese melancólico
electropop apocalíptico de sonidos. O si no te gustan los álbumes que realmente
no se puede enfocar con cierta disposición a la alegria. Es uno de esos discos
diferentes que sirven mas de segundo plano (pubs musicales, discotecas, etc...)
o ciertas tareas y ambientes que de escucha directa. Al menos garantiza una
escucha si que quieres es sentir algo distinto e interesante. Que decir que no
es el mejor álbum de la banda, pero aqui ya se empezaba a enjendrar lo que
vendria proximamente, como la obra maestra de su discografía y del género
"Defiance".
Most of the times when someone recommends us some music, this someone doesn't guarantee us that it will appeal to us the same way as it does to him or her. However, when it's us who recommend some band to the others and we succeed, mostly when this ever happens, I feel eternally elated, as well as when I am recommended something and I like it. This is the case for which I got to know the band Assemblage 23, by the most unexpected recommendation in a place and time that I've already forgotten. Assemblage 23 is the darkwave project of Tom Shear, a multi-instrumentalist and visionary North American musician. For a greedy fan of the dark music as I am, Shear's futurist sound didn't get to me easily. It's lightly ciberpunk sound it's quite creaky, but that same feeling of anxiety and density in its atmosphere I find unbelievable. In general, this band can be described in sound and perception as an improvement of the music Deine Lakain do themselves, although this statement will probably lead me to be stoned by the most dedicated followers of the darkwave cl. style. Delicately disturbing, post-apocalyptical and absorbing, its music possesses atmospherical qualities which make the pop to be moved.
Today my goal is to talk about Assemblage 23 album, "Contempt". It came out in 1999, and other five albums have followed that first one. Undoubtedly, this first one was something new at that time. It's strongest point is that although it's 14 years since it came out you never have the feeling it's outfashioned at all -it could also be that we have the same sense of the future as we did then, our ideas of it haven't changed much, though. "Comptent" is the perfect soundtrack to listen to when reading Edgar Allan Poe or Howard Phillips Lovecraft, intriguing enough to keep your interest, but not absorbing enough to keep you away from your main focus in whichever part of the book you are at. But, let's talk about music.
On the one side, this one is more monotonous than the other albums that followed it, it's atmosphere and the desolation feeling takes possesion of everything, interrupted sometimes by the most delicate sounds of happiness narcotized from the purgatory. The voices fit perfectly with the music, being this one low and apathetic, with a classical and delicate tone, as it happens with Deine Lakaien music. The instrumentation is purely electronical. Here you can notice it as artificial, it shows industrial influencies considerably, even in a superior grade. Some songs are more catchy than others, mainly the hymn track opening the album and the best song apropiately called "Anthem". The other tracks are pretty repetitive, so to say, so it's a bit useless to describe them all in detail. However, it's never the same listening to just one song as it is to listen to the whole album at once. In this case, each song serves to show off its own beauty in a minor degree - as much as you can say from an environmental music album. Instead, listening to it doesn't become a hard work after three or less tracks have been played. Another pleasant advantge is the remixes of several DJs in three of its songs, which conclude the album. These you never feel like they are out of place in any moment, however, they give a slight variation and a change in the experience of listening to it. General monotony in the album can be harmful from the point of view of getting pleasure, specially if you are not used to this melancholical and apocalytical sound of electropop. Or if you are not fond of the albums where a disposition to happiness is not easily situated. This is one of these rare albums played as backsound music - in pubs, discoteques, etc..- o places and environments where others tasks are taking place, rather than places where you go for the purpose of enjoying the music itself. At least, it guarantees a an unlike listening if you want to feel something interesting and different. What I mean is that this is not the best album of the band, but here you can notice the inception of what their music would come later, as it did in the masterpiece of Assemblage 23 discography and in this specific gender, its album "Defiance".
Puntuación *7/10
SvS